V Seminarium Naukowe nt. „Współczesne uwarunkowania organizowania badań w naukach o bezpieczeństwie oraz naukach pokrewnych”

V Seminarium Naukowe nt. „Współczesne uwarunkowania organizowania badań w naukach o bezpieczeństwie oraz naukach pokrewnych”

Centrum Metodologii Badań w Naukach o bezpieczeństwie Akademii WSB we współpracy z Sudeckim Oddziałem Polskiego Towarzystwa Nauk o Bezpieczeństwie oraz Katedrą Nauk o Bezpieczeństwie Wydziału Nauk Stosowanych Akademii WSB zorganizowało 3 września 2021 roku w Koniakowie V Seminarium Naukowe nt. „Współczesne uwarunkowania
organizowania badań w naukach o bezpieczeństwie oraz naukach pokrewnych”.

Celem seminarium było przedstawienie wybranych zagadnień z zakresu badań naukowych oraz dyskurs dotyczący organizowania i prowadzenia badań w naukach o bezpieczeństwie.

W trakcie seminarium dyskutowano nad problemami tj.: funkcje nauki, organizacja procesu badawczego w badaniach bezpieczeństwa, relacje między ogólnym problemem badawczym a problemami szczegółowymi, przedmiot i cel badań, formułowanie hipotez badawczych, zastosowanie metod ilościowych w badaniach bezpieczeństwa, wykorzystanie metod jakościowych w badaniach bezpieczeństwa oraz stadia badania bezpieczeństwa.

W seminarium obok pracowników Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej, Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Szkoły Głównej Służby Pożarniczej w Warszawie, Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej w Józefowie, Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, Uczelni Państwowej w Sanoku, Szkoły Aspirantów PSP w Krakowie oraz członków Sudeckiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Nauk o Bezpieczeństwie udział wzięli doktoranci z zakresu nauk o bezpieczeństwie i studenci Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej.

Wnioski z dyskusji wskazywały na to, że organizowanie badań naukowych jest procesem złożonym. Uczestnicy seminarium byli zgodni co do tego, że z punktu poznawczego w naukach o bezpieczeństwie, tak jak w każdej dyscyplinie naukowej, poszukuje się wiarygodnych strategii oraz metod badawczych, które pozwolą badaczowi zweryfikować dotychczasowy zakres wiedzy naukowej. W toku dyskusji poruszono również problemy tożsamości nauk o bezpieczeństwie, w których dostrzega się coraz szerszy zakres przedmiotu poznania, bez możliwości odniesienia się do tego co stanowiło jego fundament poznawczy, co powoduje, że zaczyna się w obszar poznawczy bezpieczeństwa włączać wszelkie sfery życia społecznego, co niejednokrotnie powoduje wkraczanie w sposób nieuzasadniony w inne obszary wiedzy.